آزادراه تهران- شمال در مسیر سیلاب قرار دارد

علی توکلی، عضو هیات‌مدیره شرکت آزادراه تهران- شمال گفت: در محدوده مداخل ورودی و خروجی آزادراه احتمال پرتاب سنگ وجود دارد که برای جلوگیری از این اتفاق نسبت به ساخت سازه‌های نگهبان در تونل‌ها اقدام کرده‌ایم به این صورت که در ورودی و خروجی تمام تونل‌ها 15 متر سر درب تونل ساخته شده است تا اگر سنگی پرتاب شد این سر درب‌ها از ورود این سنگ‌ها به داخل تونل و جاده جلوگیری کنند.

اقتصادگردان– علی توکلی با بیان اینکه سیل اخیر امتحان خوبی برای
ارزیابی ایمنی سازه‌های آزادراه تهران- شمال بود، گفت: هر چند که آزادراه
تهران – شمال در مسیر سیلاب قرار دارد، اما با وقوع بارش‌های شدید اخیر
هیچ‌یک از سازه‌های قطعات یک و دو آزادراه تهران- شمال آسیب ندید.

وی ادامه داد: سرشاخه‌های رودخانه کن از اطراف آزادراه تهران- شمال عبور
می‌کند اما به این معنا نیست که با وقوع سیل و طغیان رودخانه کن این
آزادراه دچار آبگرفتگی شود چرا که آبگرفتگی اساساً در آزادراه‌های کوهستانی
رخ نمی‌دهد. عضو هیات‌مدیره شرکت‌ آزادراه تهران- شمال گفت: از سوی دیگر
مناطق مسکونی محدودی در مجاورت آزادراه تهران- شمال وجود دارد و سعی کردیم
مسیر آزادراه از مجاورت واحدهای مسکونی عبور نکند که با وقوع سیلاب‌ها و
ریزش‌ها و رانش‌ها ناشی از بارندگی‌های شدید مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

 توکلی با اشاره به احتمال ریزش و رانش کوه ناشی از بارش‌های شدید در
منطقه گفت: در جریان بارندگی‌ها امکان پرتاب سنگ از محل احداث ترانشه‌ها
محتمل است و برای مقابله با این موضوع هر جایی که ترانشه‌ای ساخته شده است
به روش مطمئنی ترانشه‌ها را تثبیت کرده‌ایم تا ریزش سنگ به حداقل برسد. وی
افزود: یکی از روش‌های تثبیت ترانشه‌ها روش برم‌بندی است بطوری که
ترانشه‌ها پله پله بریده می‌شوند تا اگر سنگی پرتاب شود در کف پله بماند و
از پرتاب آن به سمت جاده جلوگیری شود.

از دیگر روش‌های تثبیت ترانشه‌ها این است که قسمت‌هایی که کوه بریده شده
با بتن‌ریزی و نصب سازه‌هایی تحکیم شود که این اقدامات هم در آزادراه
تهران- شمال انجام شده است. بنابراین نگران رانش و ریزش سنگ در آزادراه
تهران- شمال نیستیم.

توکلی ادامه داد: از سوی دیگر در محدوده مداخل ورودی و خروجی آزادراه
احتمال پرتاب سنگ وجود دارد که برای جلوگیری از این اتفاق نسبت به ساخت
سازه‌های نگهبان در تونل‌ها اقدام کرده‌ایم به این صورت که در ورودی و
خروجی تمام تونل‌ها 15 متر سر درب تونل ساخته شده است تا اگر سنگی پرتاب شد
این سر درب‌ها از ورود این سنگ‌ها به داخل تونل و جاده جلوگیری کنند.

توکلی همچنین با اشاره به موضوع شکایت مقامات مسوول استان البرز از یکی
از پیمانکاران آزادراه تهران- شمال و انتشار خبر بازداشت این پیمانکار گفت:
این موضوع ارتباطی با وقوع سیل و آبگرفتگی در سطح جاده‌های استان البرز
ندارد و عدم تقصیر پیمانکار آزادراه تهران- شمال ثابت شد.

وی ادامه داد: موضوع از این قرار بود که فردی در آن منطقه نسبت به
جابه‌جایی درختان و کاشت آن در اراضی دیگر اقدام کرده بود که بخشداری آن
منطقه مدعی شده بود این جابه‌جایی درختان از اراضی منابع ملی انجام شده و
تخلف صورت گرفته است. گفته شد که فرد متخلف بیل‌های مورد نیاز برای
جابه‌جایی درختان را از طریق یکی از پیمانکاران منطقه دو آزادراه تهران-
شمال تامین کرده بود.

توکلی افزود: گزارش‌های بعدی حاکی از آن بود که چنین موضوعی صحت ندارد و
آن فرد در محدوده اراضی متعلق به خود نسبت به جابه‌جایی درختان اقدام کرده
و تخلفی هم صورت نگرفته است. در حال حاضر هم این پیمانکار بازداشت نیست و
ماشین‌آلات وی به صورت رایگان در جهت انجام برخی از پروژه‌های عمرانی در
اختیار بخشداری البرز قرار گرفته است.

عضو هیات‌مدیره شرکت آزادراه تهران- شمال گفت: به پیمانکاران آزادراه
تهران- شمال توصیه کرده‌ایم که از ارایه هر گونه خدمات و کمک به مردم منطقه
دریغ نکنند چرا که ساخت این آزادراه مزاحمت‌هایی برای مردم بومی ایجاد
کرده و در راستای جبران برخی از این مزاحمت‌ها، پیمانکاران در تلاش هستند
که در انجام بخشی از کارهای مردم ساکن آن منطقه به آنها کمک کنند و ارایه
بیل‌های مورد نظر به آن فرد برای جابه‌جایی درختان در راستای همین هدف بود.

توکلی ادامه داد: در جریان سیل اخیر هم پیمانکاران آزادراه تهران- شمال
تمام امکانات و ماشین‌آلات سنگین خود را برای بازگشایی مسیرها در اختیار
مردم قرار گذاشتند که خوشبختانه در مدت‌زمان کوتاهی بازگشایی‌ها انجام شد.

ادامه مطلب

icon برچسب ها:


ارسال نظر

نام:

ایمیل:

وب سایت:

متن و پیام شما: